Navigace a radary - srovnání
Kdysi jsem zde slíbil porovnání funkce „radary“ u navigací, pokud vás tedy zajímá to, jak je na tom která s vlastní či doinstalovanou databází a vůbec možnostmi, tak tady to je…
Upozorňování na radary se časem stalo nedílnou součástí navigací (pro některé poznámka – pozor, není to žádný aktivní vyhledávací systém, pouze speciálně upravené body zájmu POI, tedy jejich určitá databáze). Pro někoho hrají větší, pro někoho menší roli. Jejich vlastnosti a tím i užitná hodnota se u různých značek navigací kupodivu ne dost, ale spíš naprosto diametrálně, liší… Dokáží při jejich zobrazení a upozornění v navigaci na trase s předstihem upozornit na jejich předpokládanou přítomnost. Neznamená to tedy, že se tam vždy měří (speciálně u mobilních radarů, u pevných je ta pravděpodobnost hodně velká), je to jen určitá informace pro řidiče. Mohou tedy svému „provozovateli“ ušetřit nemalou částku peněz za pokuty a čas při jejich vyřizování. Navíc aktuální v dnešní době, kdy už měřené úseky nemusí být označeny. Součástí originálních instalací bývají celkem logicky pouze stacionární radary (mezi kterými jsou zahrnuty i ty úsekové či v semaforech).
Pořadí je podle abecedy (CoPilot, Dynavix, iGO, Navigon, Sygic, TomTom), neznamená tudíž nic, co by se pořadí a kvality těchto vlastností týkalo.
Ale ne každý si troufne na vlastní instalaci a ne u každé navigace je to jednoduché a nebo to třeba nejde vůbec, proto je to u každé značky rozdělené na originální instalaci a vlastní instalaci. Záměrně zde již neuvádím JB přístroje, protože vše jde již nějakou dobu řešit i u originální neupravené verze iOS pomocí dalších programů, např. DiskAid, kde se lze již dostat do struktury OS bez JB, vše ale děláte na vlastní nebezpečí. Kromě Dynavixu je takový program naprosto nezbytný pro vlastní instalaci! V naprosté většině si uživatelé v tomto případě berou databázi z poi.cz, kde je i další nepřeberné množství jiných POI.
Jenom ještě malá poznámka, pokud není v textu uvedeno jinak, tak jsou informace mnou ověřené, pokud jde o databáze a jejich aktuálnost/neaktuálnost/pošahanost, a hlavně pak funkce, hovořím zde pouze o České republice, takže jinde to může být i jinak! A dále uvádím u některých to, co bylo v některé ze starších verzích tak, jak jsem to měl dříve vyzkoušené (některé jsem měl k dispozici pár hodin, jiné i týden). Týká se to CoPilota (uvádím ho pro úplnost toho, co se tady používá, ale opravdu si netroufám zde nic napsat) a Sygicu.
CoPilot
Originální verze programu:
Možná z pohledu většiny trochu exotická navigace, ale dle různých reakcí ji sem tam někdo používá. Sám jsem jí zkoušel kdysi opravdu pouze kraťoučce. Navigace by měla radary umět (pravděpodobně stacionární), včetně zvuku a ikon, případně se rád nechám poučit a doplním.
Vlastní instalace:
Tady mi žádné možnosti známy nejsou.
Dynavix
Originální verze programu:
Originální instalace od Dynavixu je tak trochu divná… Obsahuje databázi asi 250ti radarů, není tedy ani z malé části úplná. On už jenom obsah těchto databází je více než prapodivný, obsahuje totiž 16x hlídanou křižovatku, 208 mobilních a 27 stacionárních radarů, divnější skladbu jsem opravdu neviděl. Dynavix se sice brání tvrzením, že není „výrobcem databází radarů“ , ovšem sama skladba na první pohled něco napovídá o tom, že tady někdo minimálně hodně nepřemýšlel… Navíc v předposlední verzi 5.2.0 si jí ani nespustíte díky chybě programátorů. Jediným jakžtakž kladem, pokud už to tedy v poslední verzi funguje, je hlas Lišky, který na ně upozorňuje pokaždé jinak (což je někdy vtipné, ale jak píši dál, tak nepraktické). Graficky jsou ikony červené stacionární a modré mobilní a pak ty v semaforu jako semafor. Navíc mám zkušenost takovou, že upozornění je celkem pozdě (může to ale někomu i vyhovovat, nevím). Další komentář, myslím, netřeba…
Vlastní instalace:
Zde šel Dynavix zdánlivě ze všech výrobců navigací nejdále a umožňuje nahrát vlastní databázi přímo z prostředí iTunes (nemusí se v tomto případě zdaleka jednat pouze o radary). Ovšem tím tato výhoda končí, vše ostatní už je buď nedomyšlené a nebo silně nedodělané, uživateli hojně kritizované. Osvětlím v dalším textu, pouze holá fakta, protože je to všechno poněkud komplikované.
Nativní formát pro Dynavix *.csv je možno získat třeba na poi.cz, ovšem veškeré kategorie se vám slijí pod jediný špendlík na jednu jedinou „hromádku“, k čemuž si můžete přiřadit nějaký přednastavený zvuk (ne už ovšem hlas). Případný návod jak na to, aby k tomu slití nedošlo, Dynavix nesdělil. Směrovost zde není žádná, prostě jí z databáze na poi.cz ani v souboru *.csv nemáte (i když jí tam poi.cz evidentně má), takže se připravte na upozornění ze všech směrů, aktualizace zase všechno zdubluje a radarů je tam najednou dvojnásobek. Navíc se v navigaci zobrazuje pouze ten zmíněný špendlík.
Dynavix umí i formát*.ov2, tedy ten samý, jako má TomTom. Zde je situace o poznání lepší, původní databáze v kategoriích, které si sami vyberete do kterých si to nahrajete, se přepíše a tudíž i aktualizace funguje. A to funguje i včetně původních ikon a případně i hlasu. Chybí zde ale kategorie úsekových radarů, takže ani jinou ikonu pro ně neuvidíte, doporučuji si je nahrát do stacionárních (ale tady zase bude chybět ta identifikace). Co ale Dynavix v tomto formátu neumí, je také směrovost (která se stejným souborem u TT naprosto v pohodě funguje! takže tuto informaci obsahuje), stejně jako v předchozím případě budete bombardováni ze všech stran. O hlasovém rozlišení druhu radaru si můžete také nechat jenom zdát.
|
Vlastní instalace:
Zde se nabízí možnost pro hračičky, takže situace oproti originálu naprosto jiná a hlavně zdarma. Úprava souboru sys.txt je nutná. Databáze, kterou lze stáhnout např. na specializovaném webu pro iGO a má i své vlastní kódování v (normě) Eur+, obsahuje vše včetně mobilních radarů, vše v jednom jediném souboru. V případě zájmu je zde možnost si vše potřebné včetně sys.txt stáhnout díky tomuto příspěvku od Džanka. Podle všeho funguje jednoduché zvukové upozornění s ikonou v navigaci, pravděpodobně bez bližšího rozlišení a jiných možností. Jinak další úprava souboru sys.txt a možná i doinstalace skinů skýtá určitě do budoucna podstatně víc možností, čímž lze téměř cokoliv upravit, ale zatím chybí jakékoliv zkušenosti… Já sám jsem to používal ve staré verzi včetně skinu, tam byly rozlišeny i jednotlivé druhy radarů zvukově a graficky (obrázek je ještě z verze iGO My Way), což v této nové verzi potvrdit nemohu. Pokud víte a umíte, dejte vědět a můžu doplnit.
Navigon
Originální verze programu:
Navigon obsahuje databázi pevných radarů, zvukové upozornění je tak trochu zavádějící - Pozor, nebezpečné místo! - protože tento výraz je naprosto neodpovídající skutečnosti (nebezpečné místo je podle mého názoru a i v jiných navigacích něco úplně jiného!). Dalším problémem je to, že si nemůžete zvukové upozornění vypnout, o volbě jiného ani nemluvě. Takže je zde pouze možnost tuto funkci jako takovou zapnout nebo vypnout. Anebo odinstalovat (asi volba pro Švýcary, kde není legální mít radary v navigaci vůbec, natož to používat). Databáze je podle mého celkem slušná, graficky je na displeji červené okruží s obrázkem radaru. Použitelné, ale z pohledu nejnabušenější navigace na trhu naprostý průměr.
Vlastní instalace:
Tady budete ovšem naprosto nahraní, protože o možnostech jakékoliv změny či dodatečné aktualizace v Navigonu není naprosto nic známo. Možná že jen prozatím, těžko říct.
Sygic
Originální verze programu:
Z původního Sygicu a nové Aury je nový Sygic. V té starší verzi na to šel výrobce po svém, ovšem původně dobrý úmysl se zvrtnul v něco, čemu se říká „mít něco za trest“. Radary, nebo spíš databázi, si tato navigace měla možnost zdarma stahovat přes internetové připojení ze serveru Sygicu. Tedy dobrý nápad na aktualizaci, takže možnost pro všechny uživatele Sygicu mít aktuální databázi celkem jednoduše a elegantně. V čem je tedy problém? V té databázi, neobsahovala snad ani 20% toho, co např. Navigon či TomTom. Obdobná situace bude asi s největší pravděpodobností i u této nové verze. Jinak standartní ikona v navigaci se zvukovým signálem, a pokud mě paměť nešálí, tak i s nastavením vzdálenosti. Dobrý úmysl s hořkou pachutí, ale pokud se tedy v tomto něco změnilo, dejte vědět (pouze zodpovědné, ověřené informace) a můžu popis a hodnocení opravit.
Vlastní instalace:
Zde by databáze včetně ikon jednoduše měla jít změnit podobně, jako tomu bylo např. v TomTomu v PNA verzích, takže doplnění a aktualizace (stacionárních i mobilních) radarů je možná, včetně ikon a možnosti nastavení vzdálenosti. Předpokládám, že v nové verzi to bude cca stejné, návod jsem postoval tady. Bylo to velmi použitelné a funkčně celkem příjemné, ale pokud je situace již jiná, dejte také klidně vědět.
TomTom
Originální verze programu:
Zde je situace s pokrytím a radary asi stejná jako u Navigonu, tedy také stacionární, zvukové upozornění je též doplněno i grafikou v mapě, ale navíc ta rozlišuje i o jaký druh radaru jde, tedy zda je úsekový či stacionární, a jak je daleko. Radary lze samozřejmě také kompletně vypnout. Je zde ale asi 15 zvukových možností, ze kterých si můžete vybrat, jak na tento úsek budete upozorněni . Navíc je i možnost tento zvuk vypnout a nechat si zobrazovat radary pouze graficky v mapě bez zásahu do hlasové navigace. Přes vyčítanou „primitivnost“ TomToma trochu paradoxně tedy v současnosti asi nejlepší možné řešení v režimu „nainstaluj a jeď“ i třebas oproti funkcemi nabitému Navigonu.
Vlastní instalace:
I v TomTomovi si můžete v tomto udělat více, než je v základu originální instalace. Vlastní instalace a aktualizace databáze je celkem jednoduchá, jednotlivě pro každou kategorii (stacionární, úsekové, v semaforech a mobilní), dále si lze jednoduše dát svoje ikony či hlasové upozornění na jednotlivé druhy radarů, odkaz na návod je níže. Je zde i možnost určit vzdálenost pro upozornění od 250ti m do 500 m přehráním jediného souboru! Postup je trochu jiný, než tomu bylo u PNA, je to dáno „zjednodušenou“ verzí TomToma pro iPhone. Můj vlastní návod včetně všeho potřebného tedy je tady. Zatím asi
Napsal : Golf
Diskuze : ZDE