Jak je to v ČR s "originalitou" nebo certifikací náhradních dílů pro iPhone a jaká je běžná praxe v servisech.

05.02.2017   Autor: admin

V ČR je nespočet servisů, které opravují produkty Apple. Dělí se na servisy autorizované, které napočítáte na prstech jedné ruky a ty druhé a často i "třetí". Certifikace pro autorizovaný servis je poměrně zdlouhavá a složitá záležitost. Zvlášť pro firmy, kde se zaměřují jen na určité produkty Apple. Samozřejmě tím neříkám, že neautorizované servisy jsou špatné. Najdeme mezi nimi kvalitní a solidní firmy. Ovšem je jich pomálu na celkový počet, které působí v ČR. Nejčastějším nešvarem je vydávání neoriginálních a necertifikovaných dílů jako originál. Vždy když u nás narazíme na servisní záležitost kde byl v minulosti měněn například LCD se sklem a dotykem a zákazník dokládá, že mu minulý servisní zákrok dělali tam a tam a je to originál, že mu to tak řekli a je to uvedeno i na účtu, tak bych popravdě vyletěl z kůže, zvlášť když je na dílu patrné, že se o originál ani certifikovaný díl nejedná. Zákazník byl tím podveden. Každému takovému "napálenému" vystavujeme servisní list, kde je popsána neoriginalita a případně i doplníme protokolem z Applu, kde díl prohlédnou a zjištění o neoriginalitě uvedou na protokolu. V tomto dokáže Apple reagovat poměrně rychle. Zákazník pak má možnost uplatňovat kompenzaci po servisu, který mu byl schopen tvrdit, že díl je originální. A jaký je vlastně rozdíl mezi těmi díly? Naprosto jednoduchý. Originální díl je ten díl, který byl do iPhone zasazen při výrobě. Pak máme díly certifikované. To jsou díly, které vyrábí továrna, která komponenty vyrábí přímo pro Apple. Takovou společností je např. Sharp. Tyto díly mají výrazně delší záruku a mají své sériové číslo. Toto číslo se samozřejmě s každým vyrobeným kusem mění. Tyto díly jsou samozřejmě cenově vyšší, ale kupujete s ním pořádnou záruku a o kvalitě ani nemluvě. Posledním jsou díly, které jsou vyráběny v mnoha továrnách na jihu Číny. Tyto díly pokud dostanou záruku tak ne delší než 3 měsíce. Jedná se o díly, které z 35 procent odchází právě v té 3 měsíční lhůtě, ale.......... reklamujte něco v Číně. Což samo o sobě je problém, protože záleží čistě na servisu jak se k tomu postaví. Není vyjímkou, že svedou vadu na zákazníka. Nejčastější je, že přístroj upadl i když není patrné rozbití, ale je například rozlepený rámeček nebo LCD od skla apod. Problém osazených rámečku u LCD je u neoriginálu téměř jistotou dříve nebo později. Rozdíl je právě v použité technologii. Proč by měli používat drahá UV lepidla , když použijí obyčejnou gelovku a na první pohled nikdo nic nepozná. Zrovna tak je to i s kvalitou LCD a pozorovacím úhlem. Jednou z nejpalčivějších otázek je to jak se vlastně takové díly do ČR potažmo do EU dostanou. Pátrali jsme a jedna nejmenovaná firma ze severu ČR prodává velkoobchodně díly k iPhone/iPad a na dokladech je označuje jako originál. V ceníku mají samozřejmě na výběr mezi komponenty "neoriginál a originál". Nicméně my jsme zkušebně objednali díly "originál" LCD/TOUCH/SKLO a to na iPhone 5c a 5s. Po přijetí zásilky jsme ihned dali tyto LCD do Applu, aby nám posoudili "originalitu" jak bylo uvedeno na faktuře. Zjištění bylo očekávané, nejednalo se certifikované díly a už vůbec ne o originální díly. Čili servisy, které nakupují od této společnosti dostávají produkt s dokladem kde je označena údajná originalita a to též tak presentují dále. Ovšem ani to není omluva. Každý technik již od prvního pohledu pozná, že se nejedná o "originální/certifikovaný" komponent a u LCD/TOUCH zvlášť. Tato firma je na trhu podle našeho zjištění již pár let a popravdě nechápu, že se to nikdy neřešilo do hloubky. Nicméně ještě jsme provedli jeden pokus a objednali si tělo pro iPhone 5s a opět "originál". Zde jsme se při rozbalení balíčku opravdu pobavili. Na zadní části, kde je jablko byla nalepena černá folie s pogumováním a to tak, že vypadala jakoby tam patřila. Evidentně se jednalo o fintu při clení a kontrolování zásilek celní správou. Jak jsem psal v úvodu máme zmapováno poměrně hodně případů. Možná by stálo za to, aby se o to začala zajímat i státní správa. Nehledě na poškození ochranných známek a ve finále hlavně poškození zákazníků. Jméno zmíněné firmy známe i její strukturu. Uvidíme zda-li tuto informaci budeme časem sdílet. Každopádně držte se určitých pravidel, které sníží toto riziko.

Zde uvádíme jeden z mnoha příkladů značení neoriginálních/necertifikovaných LCD. Všimněte si razítka v levém rohu. Toto je první věc, kterou by certifikovaný výrobce neudělal.

1) Záruka 24 měsíců na měněný komponent (žádné 3 měsíce nebo 6 či 12 měsíců), samozřejmě vždy záleží na daném servisu, ale proč nedat záruku takovou jaká je na komponent dávána výrobcem.

2) Sériové číslo produktu, uvedeným na servisním listě nebo prodejním dokladu

3) Bohužel trošku větší cena (ale pozor nikoli nějak drasticky)

4) Bezproblémové vrácení rozbitého komponentu na vyžádání

5) Fotodokumentace (většinou se dává na vyžádání pokud není součástí zprávy pro pojišťovnu)

To je 5 pravidel, která by měla poukazovat na to, že vše bude tak jak si přejete.

Pokud by jste měli jakékoli dotazy napište nám.

Váš www.iPhone-eshop.cz

0 komentářů shlédnuto 258531x
  • Currently 0/5 Stars.

    © iPhone.cz, 2008-2017
    Developed by New Web Art